بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ

Saturday, October 6, 2012

Mimpi yang indah


Telahku lalui jalan berduri
sejuta harapan terusku pertahankan
bukan mudah menggapai bintang
bersilih dugaan mendatang
di sebalik kepayahan
di situlah kekuatan
tekat hati azimat di perjalanan
mengejar impian
pabila laluan seakan sukar
bagai tak berdaya untuk terus bertahan
namun kasihMu menyedarkan
aku tak pernah bersendirian
disabalik kepayahan
disitulah ada kekuatan
tekat hati azimat di perjalanan
tinggi langit mimpi ini
tak ku ragu untuk membuktikan
indah bintang yang terang bukan khayalan
tetapi kenyataan
akan kau saksikan kesulitan ini
pasti berganti kebahagiaan
telah pun kau dengar kisahku ini
pernahkah kau cuba untuk mengerti

Lagu yang cukup memberi kesan mendalam kepadaku..hanya kesayuan yang dapat ku katakan pabila menghayati setiap lirik lagu ini..tidak dapat ku pastikan sudah ke berapa kali lagu ini ku mainkan di laptop Compaq ku. tidak dapat ku bilang dengan jari jemariku. Dari tengahari sampai ke malam lagu yg sama yg ku perdengarkan. Bosan…? Semestinya tidak. Lagu ini dapat memotivasikan diriku. Diri yang sedang dilanda dugaan yang pelbagai. 

Hanya Allah yang tahu hikmah di sebalik semua yang berlaku.
Aku sangat tidak berdaya untuk mengharunginya seorang diri. Tetapi aku sangat bersyukur kerana Allah sentiasa bersama ku. Aku mengalami kebuntuan dalam berdepan dengan masalah ini. Hanya Allah yang dapat membantu.

Azam yang ku pasang sejak semester..”sem depan aku nak belajar sungguh2, aku nak dapat lagi bagus dari sem sebelumya. Tak boleh main2 lagi, kena focus 100persen tuk berjaya. Jangan mudah terpengaruh dengan gangguan2 luar yang akan menganggu konsentrasi ku belajar. Kalau orang lain boleh kenapa tidak aku. Aku juga mesti boleh. Kalau aku tak dapat yang terbaek, pasti nanti tercampak lagi aku ketempat yang tidak ku pinta, jauh dari femeli. Pada ku ia adalah amat sukar untukku harungi sendirian. Biarlah ia menjadi pengajaran buat diriku. Lagipon semua yang berlaku ada hikmah nya, tak gitu..? So aku kenalah berusaha lebih dari sebelumnya..!”  

Tetapi telah di takdirkan aku tak dapat hostel semester ini. Dugaan yang ku kira agak berat kerana antara kami berlima hanya aku yang terkecuali. Sedih bukan…tak dapat kugambarkan. Setiap hari yang ku lalui ku kira berendam air mata juga la. Bukan tiada sahabat ynag membantu, tetapi aku masih tidak selesa kerana aku tidak suka menyusahkan orang lain. Tapi dalam hal ini aku tiada pilihan.. maaf ya sahabat andai kehadiran ku menyusahkan kalian. Tapi aku tahu kau ikhlas menghulurkan bantuan. Semoga Allah sentiasa memeliharamu.

 Disebabkan ini juga pelajaran ku juga tergangggu. Apa yang ku azamkan seperti belum terlaksana. Aku tak dapt foKus untuk studi diluar waktu kelas. Nota2 ku juga semua tak tersusun kerana aku tidak mahu memunggah barang di dalam kotak. Jika ia berlaku pasti bilik itu akan sesak dengan barang untuk 3 orang padahal ianya hanya 2 oarng sahaja. Tak sanggup aku menyusahkan mereka ya Allah..hanya Engkau yang tahu apa yg tersirat di dalam hati ku ini. Subjek yang killer pada semester ini juga membuatku bertambah buntu. Tak tahu apa yg harus ku lakukan.

Sampai terdetik di hati ku untuk extend dan berehat sahaja di rumah selama 1 tahhun. Tapi aku harus kuat. Kuat untuk mangharunginya. Kuat kerana Allah.ya Allah jauhkan lah aku dari berputus asa.. Kau sumber kekuatanku ya Allah. usahlah mama dan abah risau akan anak mu ini. Akan ku berusaha sedaya mungkin untuk mendapat yang terbaik untuk semuua. walaupun kalian jauh dari pandangan, tetapi kalian sentiasa dekat dalam doa yang sentiasa ku titipkan.  Minggu depan aku akan berjumpa dengan pengetua kolej dan menghantar surat rayuan untuk kesekian kalinya. Semoga Allah memudahkan urusanku. InsyaAllah…aku pasrah dan redha denga takdir yg Kau tetapkan kepada ku. Tetapi aku harapan ku masih menggunung untuk tinggal di dalam kolej kerana ada sebab2 tertentu. Hanya kau yang tahu..permudahkanlah urusan ku ini demi MU ya Allah..

-> Hanya Allah sebaik-baik tempat mengadu kerana hanya Dia yang faham dan  mengerti apa yang tersirat dalam hati kita.

-> Allah tidak akan menguji yang diluar kemampuan hambaNya.

-> Bersabarlah duhai jiwa yang sedang diuji. tabah dan sabar adalah pengubat jiwa yang sedang getir hadapi ujian. berusaha, doa, tawakal.

-> Apabila kita redha pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah bahawa Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak di jangka.

-> Allah bagi apa yang kita perlukan bukan apa yang kita mahukan.

-> Hanya kepada Engkau menyembah dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan.

-> Disebalik setiap ujian yang melanda pasti ada hikmah yg tersembunyi yang harus di fikirkan dan direnung dengan mata hati.

No comments:

Post a Comment