بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ

Saturday, November 21, 2015

Persiapan 1 : Menuju Sakinah Mawaddah Warahmah

Hari itu aku pulang ke kampung halaman setelah berkelana hampir satu bulan di bumi selangor. Disebabkan cuti hari merdeka, aku ambil peluang juga pulang ke kedah walapun hanya dua hari. Rindu family and hati riang nak tempah baju nikah dan baju kahwin..Baju tu semua beli kat sini dgn en tunang dan family. So balik kedah just tempah je la. Tu jadi terlebih excited tu..hehe.

Kalau nak cerita al kisah mencari baju dan kain untuk majlis tu memang panjang la. Susah betul nak jumpa yang betul-betul bekenan di hati. Warna, design, kain, harga, saiz...bla3..hahaha. Akhirnya dapat la satu dress ready made. Tapi kena oter sebab terlalu besar. Yang lain just beli kain dan tempah. Senang!

Baju tunang dengan baju kenduri yang oter tu aku tempah kat my aunty. Harap-harap gojes la nanti. Lagi bagus sedap mata memandang dan puas hati. Nanti kalau hati ni terasa puas, dress lagi satu pon aku tempah kat makcik la. Eh..macam experimen plak kan. hehe. Bukan apa, sebab aku tak pernah tempah baju dress atau seangkatan dgnnya lagi. So tak salah kan. Kita usaha supaya dapat yang terbaik untuk hari yg bersejarah yg bakal tiba almost 3 months lagi. Cepat betul masa berlalu. Persiapan aku macam merangkak-rangkak lagi.

* Yang paling best, mama dengan berbesar hati ambil bahagian untuk turut serta oter baju tu. Terharu taw rasa hati ni. Sayu ja. Aku taw bukan senang nk buka jahitan-jahitan tu utk oter. sob3..(sedih jap)

* Tak ketinggalan utk en tunang dan bakal family yg sponsor baju-baju tu..Terima kasih sgt-sgt. Lepas tu sanggup luangkan masa dua hari semata nak cari baju dan kain. Aku ni memilih sangat ker..hehe..Aku tengok semua orang macam letih. tapi SEMANGAT!... ^__^ appreciated sgtttttt....

Okay. Sebenarnya aku nak cerita satu kisah lagi. HIV TEST..

Al kisah nya aku balik minggu tu tak plan pon nak buat test hiv. Tapi sebab bincang-bincang dgn mama, mama beri cadangan supaya buat test tu cepat lagi bagus. Masa macam makin suntuk dengan sekarang aku bekerja jauh nun di selangor. Entah bila lagi dapat balik kedah. Nak pergi kat sini bukan tak boleh. Tapi aku tak berani dan macam banyak kekangan ja bak kata orang. So, petang ahad , 30 August 2015, aku pon pergi la klinik kesihatan guar chempedak bersama mama, adik perempuanku dan si kecik aufa.

Procedure untuk buat test HIV test tak susah seperti yang di pikirkan. Just bawak ic sahaja. Pergi ke kaunter, daftar dulu. Time tu bagi taw je sy nak buat HIV Test untuk kahwin. Then dorang akan bg nombor..Tunggu sahaja. Tak perlu borang-borang untuk nikah pon yer.

So, tiba la giliran aku. Mula tu pembantu perubatan tu panggil untuk isi borang dulu. Kat situ isi detail pasal diri kita, Pastu tarikh nikah, nama pasangan, no telefon pasangan. Gitu-gitu ja. Siap!

Lepas tu lengan ku di cucuk. Takut jugak tengok jarum tu. Agak besar. Terbayang macamna la kalau aku jadi pegawai perubatan tu. Macam tak sanggup ja nak cucuk orang..hehe.. Kenapa lengan? kenapa bukan hujung jari? Sebabnya untuk orang yang umurnya 25 tahun ke bawah, di wajibkan juga untuk buat test thalasemia. Untuk 25 tahun keatas lain pulak. Test thalasemia adalah pilihan mereka sendiri. So sebab tu la aku kena cucuk di lengan. Peraturan masa itu la mnurut nurse tu.

Tapi masa nak buat tu ada seorang hamba Allah ni cakap. Sepatutnya test thalasemia lebih baik buat lebih awal. Hmm.. ya. Aku setuju. Ini demi kebaikan masa depan keturunan kita jugak. Tapi di sebabkan kesedaran tu kurang dalam masyarakat. Aku terpikir macam-macam masa tu. Macamana kalau sesuatu berlaku diluar kemahuan. huhu..nauzubillah. Ya Allah lindungilah kami. Hanya kepada Mu kami memohon dan bertawakkal.

Selepas darah di ambil, kami di beritahu result dapat tahu hari itu jugak selepas 20 minit. Tunggu la kami di ruang menunggu klinik. Selepas lebih 20 minit, nama ku di panggil dikaunter. Aku pon melangkah dengan yakinnya. Orang tu bagi beberapa keping kertas yang di kepilkan sekali. Aku tanya la macamna dengan result test itu. Akak tu senyap ja. Dia kata pegi ke kaunter mengambil nombor untuk berjumpa doktor. Hati dan fikiran aku tika itu tiada siapa yg tahu kecuali Allah. Pelbagai persoalan bermain di fikiran. Kenapakah? Apa yang berlaku? Ada jugak la terbit di hati rasa sayu dan sedih. Tapi masih boleh buat cool.

After jumpa doktor, rupanya doktor kata kandungan darah merah dalam badan ku kurang. Aku kekurangan zat besi dan vitamin. Doktor nasihatkan supaya mengambil banyak sayur dan buah-buahan. Kata doktor jugak. Ini demi anak-anak yang bakal lahir suatu hari nanti bila sudah berkahwin. Jika ibu pon sudah tidak cukup zat-zat yang diperlukan badan. Bagaimana anak yg didalam kandungan suatu hari nanti. Dengar nasihat macamni terasa macam orang  mengandung yg berjumpa doktor tiap-tiap bulan kot..hehe..(sy tak kawin lagi yer)

Masa tu lega sikit la perasaan ni. Alhamdulillah.. =)

Selepas itu, aku diminta pergi ke tempat dimana darah diambil tadi. Pegawai perubatan memberi nasihat supaya aku datang semula ke klinik 1 bulan selepas untuk membuat test itu semula. huhu..Kena cucuk lagi. Lepas tu di nasihatkan makan ubat or vitamin and iron tablets dan banyakkan pengambilan sayur dan buah. Yup aku akui, sejak menetap di rumah sewa aku kurang pengambilan sayur. Insaf seketika.. Time tu azam melambung tinggi la nak makan banyak sayur dan buah lepas ni..hehe.

Result : HIV Test - Negative (-ve)..Syukur satu step dah lepas. Alhamdulillah..

Iron tablets and vitaminss..harus dihabiskan..*manusia yg xsuka makan ubat.. T_T


Okay setakat ini sahaja untuk part 1 Menuju sakinah mawaddah warahmah.. Bersambung.

Psssttt...bertungkus lumus untuk tingkat kan vitamin dalam badan..hehe..Moga Allah permudahkan. Berazam betulkan gaya hidup dan pemakanan. InsyaAllah.

*Time awokk kata sy xpayah la buat test thalasemia tu kan. Biar awokk je buat. Kan syaratnya salah sorang tak boleh ada benda tu. Terharu, sebak rasa hati ni. Ambik berat nya awokk. Awokk xnak sy kena cucuk banyak kali kan. Nanti sy rasa sakit..hehe. Tapi sy kena buat jugak. Penting untuk masa depan kita. Aku berdoa supaya Allah permudahkan jalan kita membina masjid. Masjid yang akan melahirkan generasi-generasi soleh solehah.. InsyaAllah..Selain itu aku hanya bertakwakkal kepada pemilik diri ini, pemilik seluruh alam.... ^___^

No comments:

Post a Comment